On jännittävää aloittaa työskentely itselleen tai avata yritys ja kertoa siitä koko maailmalle! Se on unelmiesi täyttymys, ja koet uutta vapautta, jota sinulla ei koskaan ollut palkkatyössäsi. Mutta keitä todella hyödyttäisi kuulla yrityksestäsi? Kuka tarvitsee palvelujasi?
Nämä ovat kaksi peruskysymystä, joihin sinun on vastattava ennen bisneksesi ovien avaamista. Yksinkertaisesti siksi, että et halua käyttää toivemarkkinointia, jossa vain julkaistaan jotain sinne sun tänne toivoen, että edes joku ne näkisi. Eli puhutaan täydellisestä ajan sekä rahan tuhlauksesta. Määrittele sen sijaan ihanneasiakkaasi, tietääksesi tarkalleen, kuka palveluitasi (tai tuotteitasi) tarvitsee ja on valmis niistä myös maksamaan.
Jos sinulla jo on oma yritys, mutta olet jättänyt nämä asiat huomiotta, vinkit soveltuvat myös sinulle. Hio nykyistä toimintaasi ja näet parempia tuloksia!
Ajattele asiaa näin:
1. Räätälöi markkinointiviestisi ostajapersoonasi tarpeiden mukaan
Jos julkaiset vain satunnaisia Facebook-julkaisuja kertoen mitä teet, kiinnitä huomiota siihen, paljonko sitoutumista saat vastineeksi. Saatko tykkäyksiä vain äidiltäsi, kavereiltasi ja serkuiltasi? Kommentoiko kukaan sitä, miten mahtava olet ja että he rakastavat työtäsi? Jos ei, on aika tarkistaa, kuka julkaisusi näkee.
Yrityksessäsi ei ole kyse sinusta, vaan siitä miten voit palvella kohderyhmäsi tarpeita. Miten voit ratkaista heidän ongelmansa? Millaisten ongelmien kanssa he kamppailevat ja miten tuotteesi tai palvelusi heitä auttaisi?
2. Parempi ROI kohdistetuilla mainoksilla
Mainonta on odotettu osa yrityksen toimintaa, mutta samankaltainen siihen nähden, mistä keskustelimme aiemmin markkinointiviestisi kohdistamisesta, koska samanlainen kohdistus on tarpeen myös mainonnassa.
Esimerkki: Naapurillani on täydellinen kuulo, mutta hän saa jatkuvasti kuulolaitteita koskevia mainoksia. Hän ei tarvitse kyseistä tuotetta, joten esite heitetään heti pois. Laske tulostamisen kustannukset, postikulut plus sähköpostimarkkinoinnin kustannukset yms. Yritys siis menettää jatkuvasti rahaa, saavuttamatta edes oikeaa prospektia. Nyt vielä kaksinkertaista tuo rahamäärä, koska naapurini teini-ikäinen tyttärensä saa tuon saman mainoksen, vaikka myös hänellä on täydellinen kuulo!
Mitä tästä opimme: Väärän prospektin tavoittaminen on silkkaa rahan tuhlausta.
3. Kirjoittamisesta helpompaa osoittaessasi tekstin yhdelle henkilölle
Jos sinulla ei ole varaa markkinointibudjettiin, olet itse vastuussa kaikesta sisällöstä. Ajattele ostajapersoonaasi ihmisenä, joka voi hyötyä palveluistasi eniten. Olet antanut tälle henkilölle nimen ja piirtänyt hänestä mielessäsi ainutlaatuisen hahmon.
Kirjoittaessasi sähköposteja, artikkeleita, mainoksia tai sosiaalisen median julkaisuja mieti aina juuri tuota yhtä henkilöä. Ajattellessasi vain yhtä henkilöä et turhaudu, kuten kirjoittaessasi isolle ryhmälle. Mainoksestasi tulee myös paljon henkilökohtaisempi ja keskustelevampi, jos keskityt kirjoittamaan vain yhdelle henkilölle.
Jos palkkaisit ammattilaisen auttamaan sinua, hän kysyisi sinulta nämä samat tiedot. Kutsuu hän sitä ostajapersoonaksi, asiakasavatariksi tai joksikin muuksi, hänen on tiedettävä kenelle viestisi on tarkoitettu, voidakseen käyttää oikeita sanoja oikean tunnelman saavuttamiseksi.
Tarvitsetko apua ostajapersoonasi kanssa? Katso uusin suunnittelijani…
Ostajapersoonan luominen on tärkeä ensimmäinen askel sivubisneksesi perustan suunnittelussa ja uusin suunnittelijani on juuri oikea työkalu, jonka tarvitset hienosäätääksesi ihanneasiakkaasi. “Suunnittele sivutyösuunnitelmasi viikossa” on täynnä harjoituksia kartoittaa yrityksesi, mitä palveluita tarjota, miten järjestää julkaisujuhlat ja kaikkea siltä väliltä. Joten järjestä itsellesi rauhallinen paikka tutustua suunnittelijaan ja aloita suunnitteleminen nyt.