Miksi luopua äkkirikastumishaaveista? Koska sinun kannattaa sen sijaan rakentaa tukeva perusta työskentelyllesi. Jos olet jättänyt sivubisneksesi tai jo olemassa olevan yrityksesi perustan rakentamisen vähemmälle huomiolle, sen aloittaminen ei ole vieläkään myöhäistä.
Lähes jokainen meistä on nähnyt ja kuullut “gurujen” lupauksia ansaita tuhansia euroja päivässä, viikossa tai kuukaudessa yksinkertaisesti seuraamalla heidän järjestelmäänsä. Olemme kuulleet myös kaikki ne tarinat, jotka kuulostavat aivan liian hyviltä ollakseen totta. Jokaista laillista tarjousta rakentaa yritys, on olemassa kymmeniä ylimalkaisia oikoteitä, jotka kyllä lupaavat suuria rikkauksia, mutta todellisuudessa tuottavat vain sydänsurua ja turhautumista.
Ensimmäinen neuvoni: Ohita kaikki ne lupaukset, jotka vaikuttavat olevan liian hyviä ollakseen totta. Tarkastele sitten kaikkia niitä yrityksiä, joita ihailet ja tutki, miten kauan ne ovat olleet toiminnassa. Ovatko ne menestyneitä? Haaveiletko saavuttavasi saman tason? Onko sinulla päättäväisyyttä ja taitoja olla yhtä menestyvä? Tottakai on!
Tietysti kuulemme myös tarinoita yrityksistä, jotka joutuvat sulkemaan ovensa. Toiset vain muutaman vuoden ja toiset paljon pidemmän ajan päästä. Mutta jos käytät aikaasi nyt kartoittaaksesi sivu- tai pääbisnesideaasi ja luot vankan perustan kasvulle, rakennat epäonnistumisen sijaan tietäsi kohti menestystä. Mietitään muutamia kysymyksiä, jotka saavat ajatuksesi oikeaan suuntaan.
1. Onko sinulla toteuttamiskelpoinen liikeidea?
Oletko tehnyt tarkat markkinatutkimukset selvittääksesi, onko palveluillesi tarvetta? Jos sinulla on taitoja ja luontaista lahjakkuutta, voit löytää nichesi (markkinarakosi) ja menestyä. Trendeihin tai muotituotteisiin perustuvia yrityksiä on vaikeampaa ylläpitää, koska muoti ja trendit muuttuvat alati, mikä saattaa pakottaa sinut sulkemaan myymäläsi melko nopeastikin.
2. Onko sinulla starttirahaa tai tarvitsetko sijoittajia?
Palvelupohjaisen liiketoiminnan aloittaminen on melko yksinkertaista eikä vaadi paljon etukäteissijoituksia, mutta sinun on myös mietittävä “isoa kuvaa” tai pitkän aikavälin tavoitteitasi. Tarvitseeko sinun päivittää varusteitasi? Tarvitsetko uusia, parempia laitteita tai tietokonepäivitystä? Aiotko työllistää paikallisia tai tahdotko ulkoistaa tehtäviä aliurakoitsijalle? Onko sinulla kaikki tulevan sivubisneksesi (tai yrityksesi) dokumentit arkistoituina oikein?
3. Onko verkkoläsnäolosi ammattimaista?
Miltä verkkosivustosi näyttää? Jos et ole vielä aloittanut, hurraa! Palkkaa hyvä suunnittelija lisäämään sivustosi tyylikkyyttä, jotta se ei näytä kovin kotikutoiselta. Tarkastele kaikkia sosiaalisen median profiilejasi. Näyttävätkö ne samanlaisilta profiilikuvasi ja brändivärien suhteen? Kertovatko julkaisusi yrityksestäsi ja osaamisestasi vai chattailetko opiskelukavereidesi kanssa? Tutki sosiaalista mediaasi objektiivisesti, tarkista julkaisusi ja kuvasi, jotta ne kaikki välittävät ammattimaisen, asiantuntevan kuvan.
4. Onko sinulla markkinointisuunnitelma?
Kyllä, suunnittelu on tärkeä osa menestyvän yrityksen pyörittämistä. Vaikka se olisikin vain sivubisnes. Tai suunnitelmasi yksisivuinen. Sinun ei pitäisi joutua katsomaan tietokoneesi näyttöä miettien mitä tehdä seuraavaksi. Sinun ei myöskään pitäisi olla riippuvainen läheistesi ystävällisyydestä ylläpitää jatkuvasti toimintaasi. Tarvitset suunnitelman löytääksesi prospektisi ja tietääksesi, mikä heidät houkuttelee luoksesi.
Jos sinulla on halua menestyä, voit varmasti myös onnistua. Keskity luomaan vakaa perusta yrityksellesi ja houkutellaksesi potentiaalisia asiakkaitasi, muokkaa myös markkinointisuunnitelmaasi jatkuvasti.
Etkö oikein välitä suunnittelusta? Silloin nopea ja helppo suunnittelijani on juuri se mitä tarvitset…
Jos ajattelet sivubisneksen tai yritystoiminnan aloittamista, mutta et tiedä mistä aloittaaa, suunnittelijani on juuri tarvitsemasi työkalu. “Suunnittele sivutyösuunnitelmasi viikossa” on suunniteltu auttamaan sinua selvittäessäsi, mitä haluat tehdä ja onko ideasi kestävää laatua. Opastan sinua hinnoittelussa, miten löydät ihanneasiakkaasi ja määrität päivittäisen markkinointi-/sosiaalisen median suunnitelmasi. Aloita oikealla tavalla pienellä tutkimustyöllä ja itsetutkiskelulla. Löydät suunnittelijani täältä.