Sosiaalinen media on näkökulmastasi riippuen joko suurin keksintö tai suurinta ajanhukkaa. Jos näet julkaisuissasi tuloksia, kuten paljon tykkäyksiä, jakoja tai kommentteja, olet “Rakastan sosiaalista mediaa” -leirissä. Toiset, jotka kamppailevat, koska eivät tiedä mitä julkaista, löytävät yleensä lohtua selaamalla syötteitään tarkoituksettomasti ja tuhlaamalla aikaansa.
Suunnittelu ja tutkimus ovat tärkeitä, kun kyse on sosiaalisen median tehokkaasta käytöstä bisneksesi markkinoinnissa, oli se sitten sivubisnes, päätyösi tai toimisit freelancerina.
Tässä muutamia ideoita, joiden avulla voit selvittää, mitä fanisi haluavat:
1. Kysy heiltä
Helppo ja yksinkertainen tapa (koska ei ole mitään järkeä arvailla mitä he haluavat), on kysy heiltä suoraan. Luo muodollinen kysely SurveyMonkeyn avulla ja jaa linkki sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostilistallesi. Tai kysy heiltä julkaisussasi suoraan. Kyselyn käyttäminen mahdollistaa enemmän anonimiyttä, joten se voi olla parempi vaihtoehto, jos yleensä saat vain vähän tai et ollenkaan vastauksia muihin sosiaalisen median julkaisuihisi.
2. Tarkastele sosiaalisen median päivityksiäsi
Mitkä julkaisusi ovat saaneet eniten tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja? Käytä samaa tai samankaltaista aihetta suunnitellaksesi lisää julkaisuja. Älä julkaise täsmälleen samaa asiaa uudelleen, muuta alkuperäistä tai syvenny samaan aiheeseen eri näkökulmasta. Luo aiheesta infografiikkaa, grafiikkaa pelkällä lainauksella tai kirjoita upouusi artikkeli blogiisi ja luo uutta grafiikkaa mainostaaksesi uutta artikkeliasi.
3. Kiinnitä huomiota keskusteluihin ryhmissä tai kilpailijoiden julkaisuihin
Näet todennäköisesti joukon kysymyksiä (tai valituksia) liittyen asiakaspalveluun. Käsittele nämä huolenaiheet ja julkaise niistä uudet some -julkaisut, blogiartikkelit tai hio asiakaspalveluprosessejasi käyttäen kyseisiä tietoja. Vaikka he eivät valittaisikaan jostain, kiinnitä huomiota siihen, mitä he sanovat tarvitsevansa tai eivät tunne löytävänsä markkinoilta. Tartu niihin ideoihin, kehitä niitä ja muuta ne uudeksi palveluksi, tuotteeksi tai artikkelisarjaksi tarjoten yksityiskohtaisia tietoja aiheesta/aiheista, joita kohderyhmäsi on kertonut tarvitsevansa.
Mikä tärkeintä, ole läsnä sosiaalisessa mediassa päivittäin ja huomioi tarkasti, mitä keskusteluissa tapahtuu. Sosiaalisen median automatisointi voi säästää aikaa, mutta koska sosiaalisen median oletetaan olevan sosiaalista, mikään automaatio ei voi korvata vuorovaikutuksen puutetta taholtasi. Ihmiset eivät halua seurata robottia. He haluavat löytää linjoilta oikean ihmisen, joka tietää asioista ja auttaa heitä löytämään ratkaisuja ongelmiinsa.
Kokeile myös hieman sekoitella julkaisujesi aiheita. Kokeile tekstin sijaan videota, infografiikkaa tai lisää enemmän sisältöä henkilökohtaisesta elämästäsi. Näiden muutosten seuraaminen antaa paljon tietoa ja huomaat melko nopeasti, oletko osunut oikeaan vai tulisiko jokin aihe jättää rauhaan. Hieman henkilökohtaista elämääsi jakamalla autat myös murtamaan tämän esteen sinun (asiantuntijan) ja seuraajiesi välillä. Se tekee sinusta helpommin lähestyttävän ja todellisemman pelkän kasvon sekä nimen sijaan.
Meillä introverteillä esim. itsensä videoiminen on vaikeampaa, mutta yritä etsiä monista vaihtoehdoista kohderyhmällesi, nichellesi ja itsellesi sopivin tapa toimia. Työsi ei kuulu muuttua itsellesi vastenmieliseksi, koska silloin et halua enää tehdä sitä ja vastenmielisyys tehtäviä kohtaan heijastuu kaikkeen tekemiseesi, mistä taas ei seuraa itsellesi eikä yritystoiminnallesi mitään hyvää.
Oletko valmis rakentamaan sivubisneksesi viikossa?
Jos olet valmis vaihtamaan sosiaalisen mediasi satunnaisesta/rennosta yrityslähtöisemmäksi, tutustu uusimpaan suunnittelijaani “Suunnittele sivubisneksesi viikossa“. Voit myös parannella jo olemassa olevaa toimintaasi suunnittelijan avulla.
Viimeistään viikossa tiedät, voisiko sivubisneksesi olla kannattavaa vai polttaisiko se sinut kenties vain loppuun. Tutkit ihanneasiakkaasi sisäisiä ajatuksia ja selvität, miten markkinoida (sivu)bisnestäsi.
Hieman syvällistä pohdintaa & hiljaista aikaa ja voit päätellä, kannattaisiko sinun hypätä täysillä haluamallesi polulle täysipäiväisesti vai alkaa toteuttamaan suunnitelmiasi pienemmin sivubisneksenä. Löydät suunnittelijani täältä.